Digitala skyltar i butik Så funkar det

Digitala skyltar i butiker börjar blir allt mer vanligt. Det är nog få som inte antingen använder, eller planerar på att använda det. Här går vi igenom allt du behöver veta för att påverka köpbeslut och förbättra upplevelsen med digitala skyltar i butiken.
FÅ MER INFORMATIONPROVA EN DIGITAL SKYLT I DIN BUTIK

Digitala skyltar i butik - Så funkar det

Digitala skyltar i butiker börjar blir allt mer vanligt. Här går vi igenom allt du behöver veta för att påverka köpbeslut och förbättra upplevelsen med digitala skyltar i butiken.

Var använder man digitala skyltar i butiker?

Det finns massvis av platser där det är vanligt att använda digital skyltning i butiken. Alla platser har sitt syfte och kan vara vanliga skärmar, videoväggar, touchskärmar eller high brightnessskärmar för skyltfönster.

1. Vid kassan: Öka merförsäljning innan de betalar
2. I skyltfönstret:
Få förbipasserande att komma in
3. Vid varje avdelning:
Informera och inspirera med erbjudanden och nyheter
4. Bakom kassan:
Stärk ditt varumärke och inspirera till återbesök
5. Touchskärmar i butiken:
Integrera er e-handel eller skapa en självhjälpsstation
6. I omklädningsrum:
Öka servicen och bekvämligheten för era besökare.
7. Vid entrén: Berätta om det senaste och var de kan hitta de plaggen
8. I taket: Skapa en unik och inspirerade butiksmiljö med “roof signage”

Varför de flesta använder digitala skyltar i butiker

1. Din butikskommunikation blir mer effektiv

Till skillnad från att inte kommunicera alls eller använda dig av papper så blir det självklart mycket mer effektivt med digitala skyltar i butiken.

Du kan på några klick planera och styra butikskommunikationen efter säsonger, tidpunkter på dagen eller veckodagar. Någor som kräver ett mycket större engagemang om du använder traditionell skyltning.

Du kan även arbeta smartare och använda dig av regler som t.ex. innebär att om det är kallt så ska vi visa en viss kampanj.

2. Du drar mer uppmärksamhet och påverkar fler besökare

Med professionella mjukvaror inom digital skyltning så kan du enkelt skapa snygga, inspirerande rörliga kampanjer. Inte bara med film utan med mallar så att du enkelt kan uppdatera budskapen när du känner för det.

Genom att arbeta med rörliga budskap så kommer du att påverka 3 gånger fler besökare. Det visar studier från KTH. Både att det leder till mer uppmärksamhet och ökad merförsäljning.

3. Du förbättrar dina besökares handelsupplevelse och förbättrar servicen

Genom att använda touchscreen monitorer i din butik så kan du enkelt låta dina besökare söka efter produkterna de söker, de kan besälla varorna direkt i din butik och det kan även vara en service-station för era anställda.

4. Du kan få mätbara resultat

Att få mätbara resultat är något som är otroligt krävande att få till med traditionell skyltning. Med digital skyltning i butiker är det däremot lättare.

Med professionella lösningar så kan du se vilka mallar som ger bäst effekt, vilka budskap som är mest intressanta, vilka texter eller bilder som uppskattas mest, hur många som passerat, tittat och mycket mycket mer.

Du kan samla in alla insikter från mottagarna automatiskt och få det presenterat i enkla grafer.

Clas Ohlson förbättrar servicen med digitala skyltar

Ett butikskoncept för Clas Ohlsson med digital skyltning som är skapat av BAS.

Eftersom butikspersonalen inte hinner hjälpa alla kunder så använder Clas Ohlsson istället digitala skyltar som servicepersonal.

Digitala touchscreen monitorer möter kunderna i butiken där de kan söka efter varorna de söker och direkt visa var i butiken de finns.

Hur gör man detta?

Konceptet är lika genialt som enkelt att genomföra.

Lösningen bygger på en webbsida, det kan lika gärna vara deras egna sida som en ny sida. Lösningen kopplas via en mediaspelare till en touchskärm där man via en mjukvara för digitala skyltar publicerar webbsidan.

När ingen använder touchen så kan man enkelt publicera information, erbjudanden, kampanjer eller annan information för att informera och locka besökare att använda självhjälpsstationen.

Modehuset Rebecca Minkoff digitaliserar omklädningsrummet

Rebecca Minkoff använder digital skyltning för att förbättra butiksupplevelsen i omklädningsrummet.

Rebecca Minkoff, en välkänd designer som driver både e-handel och fysiska butiker, lanserade ett tag sedan helt digitala omklädningsrum.

Målsättningen var förbättra handelsupplevelsen i butiken genom att skapa en helt ny upplevelse i deras omklädningstum. Resultatet blev både ökad försäljning och ökad spenderad tid i butiken.

Hur gör man detta?

Det är en touchlösning som identifierar plagget i omklädningsrummet via en tagg. Därefter så kan skärmen i omklädningsrummet ge smarta rekommendationer. Omklädningsrummet kan även kommunicera direkt med personalen om de vill ha andra storlekar, andra plagg eller ett glas champagne.

De har använt skärmar med spegelglas så att lösningen har en dubbelfunktion. Både som “e-handel” och som spegel.

Digitala skyltfönster i omklädningsrum behöver däremot inte vara så komplicerat. Det finns massivs av andra sätt för att uppfylla samma behov på ett lättare sätt.

Stadiums koncept Gradum sätter en ny ribba för digitala butiker

Stadium investerar stort i OMNI channel, ett nytt butikskoncept med flertalet olika digitala skyltar i butiken.

Med digitala skyltar i butiker så blir kommunikationen snabbare, mer effektiv och handelsupplevelsen förhöjs. Det kan vara en del av grunden till Stadiums nya butikskoncept som kallas för Gradum.

Det ger Stadium möjligheten attt snabbt och enkelt ha relevanta erbjudanden i butiken och anpassa butiksupplevelsen efter säsongen.

Hur gör man detta?

Stadiums buitikskoncept är väl planerat och väl genomfört (vi vet för vi var med i den processen). Allt är noga beräknat för att uppnå bästa mljliga effekt. 

Gradum är egentligen inte tekniskt avancerat men att lyckas genomföra det så pass väl i så många stora butiker är en konstform. 

De använder både touchskärmar för att förbättra deras service, videoväggar för att stärka varumärkes och handelsupplevelsen och vanliga skrämar för att visa erbjudanden, information och budskap. Budskap som anpassas för säsong.

Vad innefattar en lösning för digital skyltning?

En professionell mjukvara

Ett molnbaserat verktyg (publiceringsverktyg) där man skapar, schemalägger och publicerar budskap på dina digitala skyltar i butiken.

Eftersom det är här du kommer att lägga ner mest tid så är användarvänligheten avgörande för hur bra investeringen kommer att vara. Testa därför flertalet lösningar innan du väljer din leverantör.

Digitala skärmar och spelare

Generellt sett så innehåller alla lösningar helt enkelt mediaspelare och digitala skyltar.

Det finns däremot även lösningar med inbyggda mediaspelare vilket däremot binder dig till en viss typ av skärm. Det gör det svårare att sedan byta skärm.

Det finns även en mängd olika typer av skärmar att använda dig av. Allt från vanliga digitala skyltar i olika storlekar, touchskärmar, videovägar, stora LED-skrämar, beroende på vad du har för behov. En bra leverantör klarar av alla dina behov.

Installation

Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digital skyltning. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare. 

Behöver jag en mjukvara för digital skyltning i min butik?

Den ärliga åsikten är att det beror på.

Tänker du inte byta budskap så ofta, budskapen är helt oberoende av tidpunkt på dagen och du har gott om tid på dig för att lägga egen tid för att uppdatera budskapen så behöver du inte använda en professionell mjukvara. Då kan du använda dig av ett USB-minne.

Om du däremot känner att du vill få ut mer av din lösning så bör du använda dig av en professionell lösning. 

I vår mjukvara WE Publish så täcker vi alla dina behov och vårt fokus har alltid varit stabilitet och användarvänlighet.

1. Skapa budskap

Skapa engagerande budskap så enkelt som möjligt.

Se exakt hur det kommer att se ut medan ni enkelt anpassar era egna eller våra fördefinierade mallar. WE Publish hanterar alla olika typer av filer, filmer och dokument. Ni har även miljontals bilder och filmer i vårt bibliotek och kan uppdatera budskap automatiskt med hjälp av WE Automate. Ni kan även enkelt skapa budskap som är touchbara.

2. Publicera budskap

Med vår smarta publicering så har ni fullständig flexibilitet.

Se alla budskap, dra in dem i spellistor, välj var/när det ska visas och förhandsgranska för att bli säker på hur det kommer se ut. Väl även själv uppdateringsintervall, allt från varje dag, minut eller i realtid.

Vill ni inte publicera direkt så kan ni även ställa in spellistorna att spelas upp baserat på triggers/event som tidpunkt, dag, vecka, väder, om någon touchar på en touchskärm eller om någon tittar på skärmen.

3. Se hur mottagarna uppfattar budskapen

WE Publish samlar in alla intryck från alla som ser på skärmarna så att ni kan förstå vad som fungerar och hur ni kan förbättra resultaten.

Se vilka mallar som ger bäst effekt, vilka budskap som är mest intressanta, vilka texter eller bilder som uppskattas mest, hur många som passerat, tittat och mycket mycket mer.

Samla in alla insikter från mottagarna automatiskt och få det presenterat i enkla grafer.

4. Förbättra era budskap baserat på fakta

Använd insikterna för att förbättra värdet, relevansen och effekten av dina budskap.

Använd våra experters tips och råd om ni vill ha hjälp att bli bättre och snabbare nå era målsättningar.

Att tänka på innan du investerar

Innan du investerar bör du tänka igenom syftet med lösningen. Vad är din målsättning?

Har du en tydlig bild och resuserna för att lyckas så är det enkelt att komma igång och testa. De flesta mjukvarorna erbjuder dig möjligheten att prova kostnadsfritt.

Har du inte en färdig idé så kan du bolla dina tankar med en av alla företag som arbetar med digital skyltning eller ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.

Genom att tänka igenom syftet så blir det också lättare att komma fram till din kravbild, vad du behöver för lösning, vad det får kosta och vilka budskap som du bör använda dig av.

Vill du veta mer om digitala skyltar i butiker?

060 55 25 00

Vid support, frågor och funderingar.

Support

Ring eller maila till support@wevju.se

Storgatan 73F

852 30
Sundsvall

© Wevju. All rights reserved.