Hur man använder digital skyltning del 3 av 3

Av Wevju
 

Hur man använder digital skyltning är en vanlig fundering.

Eftersom digital skyltning används i nästan alla branscher så är en vanlig fråga, hur man använder sig av digital skyltning i just deras bransch.

Eftersom många ställer den frågan och hur man använder sig av digital skyltning både beror på bransch och på möjlighet så skriver vi en serie på 3 delar.

I den här delen så går vi igenom hur man använder tekniken för sjukhus, restauranger, casino och butiker.

Digital skyltning för sjukhus

Sjukhus är ett perfekt område för digital skyltning eftersom kommunikationen behöver nå fram effektivt i en stressig miljö. Visuell kommunikation används på allt från i entrén, caféet, apoteket eller visa viktig information i väntrum till patienter och deras familjer. Här är några exempel på hur viktig information kan nå ut till personer i sjukhus: • Vägbeskrivning • Patientkommunikation • Konferenser och event • Digitala menytavlor • Touchskärmar • Videoväggar Digital skyltning kan även integreras till sjukhusens interna system för att skapa en ultimat kommunikationskanal. En stor del av kommunikation på sjukhus handlar om att skapa en trivsam miljö samtidigt som viktig information når fram. Det enda sättet för att skapa det är att ha en effektiv kanal som fungerar för hela sjukhuset och digitala skyltar är just nu en av de bästa sätten för att göra det på sjukhus.

Digital skyltning för butiker och detaljhandeln

Digital skyltning i butiker är en av de vanligaste platserna de placeras. Just eftersom de  drar ca 3x mer uppmärksamhet, leder till ökade köp och är mer kostnadseffektivt än traditionell skyltning. Eftersom butikerna är beroende av att snabbt och flexibelt behöver kunna kommunicera erbjudanden och anpassa utbudet efter nya trender, säsonger och var butikerna är placerad. • Digitala skyltfönster • Reklam och annonsering • Varumärkesbyggande kommunikation • Självhjälpsstationer • Integration mellan e-handel och fysisk butik Digital skyltning är en stor del av framtidens butikshandel och New Retail, något som vi skrivit om tidigare i bloggen om framtidens handel. Både när det gäller att hålla samma priser online och offline som till att integrera webbhandeln mot butikshandeln, helt digitala butiker och mycket mer.

Digital skyltning för restauranger & caféer

Restraunger och caféer (speciellt inom snabbmat) har verkligen insett effektiviteten av digital skyltning. Numera finns de på nästan alla restauranger och caféer. Det finns ett flertal sätt som de använder digital skyltning: • Digitala menytavlor • Annonsering och reklam • Videoväggar • Intern kommunikation • Touchskärmar Att använda digital skyltning i restauranger har blivit ett naturligt sätt för att förbättra kundupplevelsen och engagera deras kunder.
Digitala menytavlor är ett vanligt sätt för att engagera kunder på restauranger och caféer.

Digital skyltning för casino

Digital skyltning kan användas på flera olika sätt. Eftersom den hela branchen bygger på underhållning så kan de användas på spelmaskiner, på väggar, i gångar, i restaurangen, baren eller entrén. Här är några sätt som casinon använder digial skyltning: • Nå ut med erbjudanden • Dra besökare till event • Integrera med lojalitetsprogram • Vägbeskrivningar • Skapa visuella upplevleser i lobbyn • Hantera konferenser och event Casinon i USA har verkligen revolutionerat digital skyltning och fortsätter konstant att höja ribban för vad som är möjligt. Då besökarna redan är engagerad och med digital skyltning så kan du skapa en fantastisk upplevlese. Rätt placerad digital skyltning kan även få personer att besöka nya platser och attraktioner på casinot som de vanligtvis inte beöker. Det kan agera som digitala säljare och sedan enkelt visa vägen.
Digital skyltning kan användas inom många olika branscher för många olika syften. Utvecklingen går enormt snabbt framåt och är redan idag både flexibelt, mätbart och anpassningsbart. Därför borde inte frågan vara hur man kan använda digital skyltning utan hur man lättast kan börja testa och se resultaten.
Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.

Relevanta artiklar för dig
Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet

Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet

  Digital skyltning (digital signage) är det snabbast ökande kommunikationsmediet i världen. Det är ett effektivt tillvägagångssätt som fångar uppmärksamheten i högre grad än traditionell skyltning. Detta tillämpade två thailändska studenter från Miami Ad School i...

Dela artikel

Dela denna artikel med dina vänner.