Skrivet av Fredrik Hammargården
10 nov 2017

Hotet från en framväxande e-handelsdöd bygger nya broar

Det finns en risk för att den mediala sajberhajpen lätt förtränger insikten om att e-handelns globala tillväxt faktiskt kan vara på väg att tappa fart. Jämförelsevis så ger en googling på “butiksdöden” mer än 29 000 resultat medan “e-handelsdöden” endast ger 50 resultat. Ändå så ser vi tydliga tecken på att e-handelsdöden snart kan vara här.

E-handelsdöden inom retail är något som redan är en verklighet i Kina, där e-handeln för retail har minskat med över 50% de senaste två åren.

Till följd av de senaste årens popularisering av internet och mobiltelefoner, så har e-handeln skördat stora framgångar inom nästan alla branscher runt om i världen.

I Kina, som numera krigar för och sakta är på väg att ta över den teknologiska ledningen, så har däremot tillväxten inom e-handeln fullständigt tappat fart.

E-handeln har nått taket

Data från Kinas “National Bureau of Statistics” visar att försäljningstillväxten inom online retail har minskat med nästan 50 procent under de två åren.

Något som drabbar både Tmall och Taobao, två stora kinesiska e-handelsbolag. Och det är en trend som kommer att fortsätta. Nya studier från iResearch uppskattar att tillväxten kommer att minska med 8-10% per år.

Alla trendsignaler pekar på att e-handelstillväxten i Kina har nått taket. Men det finns en väg fram för e-handeln och ett spännande exempel på detta är Alibaba, ett av världens ledande bolag inom just den nya, uppkopplade och Big Data-baserade företeelsen New Retail. Alibaba redovisar i år sina bästa siffror sedan 2014.

Läs också: Ny studie krossar alexander bards spådomar om butiksdoden

New retail är vägen framåt

Det är inte bara riskerna för minskad tillväxt, som riskerar att drabba e-handeln framöver. Så gör även nya konsumtionsbeteenden och ett starkare fokus på kundupplevelser. Just dessa influenser är två trender som verkligen gynnar detaljhandeln.

Vad händer om e-handelns tidigare så starka argument, som pris, relevans och utbud, inte längre är lika relevanta? Vad händer när butikerna kan leverera samma argument plus ge kunden en bättre kundupplevelse genom socialisering, bättre service och möjligheten att testa, känna, klämma, se, höra och dofta på produkterna.

Vad händer när detaljhandeln även förhöjer upplevelsen till nästa nivå, där butikerna blir en personlig upplevelse för besökaren?

Då finns det en stor möjlighet att vi ser snabba transformationer inom både detaljhandeln och e-handeln, där båda möts i just det nya fenomenet New Retail.

Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.

© DSO Global AB. All rights reserved.

© DSO Global AB. All rights reserved.