Skrivet av Fredrik Hammargården
2 nov 2017

Intern kommunikation kan vara viktigare än innovation

Medarbetarengagemang har blivit allt mer prioriterat i ledningsgrupper. I dagens snabbfotade marknader är högpresterande arbetsgrupper av central betydelse för att företag ska kunna växa och överleva. Alla är idag ytterst medvetna om att engagerade medarbetare kan öka innovation och produktivitet, samtidigt som de bidrar till att företaget kan sänka sina kostnader för rekrytering.

Allt fler företag inser därför att det är nödvändigt att använda den interna kommunikationen, som en konkurrensfördel. Därför arbetar de strategiskt och metodiskt med effektiva internkommunikativa verktyg, samtidigt som de mäter och utvärderar internkommunikationen kopplat mot medarbetarengagemang.

Studier visar att hela 71% anser att effektiv intern kommunikation är viktig för att uppnå affärsresultat medan enbart 24% anser att deras organisation är högt engagerad. Detta visar att det för många företag fortfarande finns mycket kvar att göra.

Intern kommunikation anses vara en större faktor för framgång än innovation

Globala siffror från Harvard Business Review visar att intern kommunikation rankas på andra plats av viktiga faktorer för att skapa ett framgångsrikt företag. Stark försäljning och möjligheten att vara innovativ kommer på sjunde respektive åttonde plats.

1. Hög nivå av kundtjänst
2. Effektiv kommunikation
3. Hög nivå av medarbetarengagemang
4. Starkt ledarskap

Svenska företag följer med i trenderna. Siffror från SBC visar att svenska företag snart investerar lika mycket i intern kommunikation som de investerar i marknadsföring och reklam.

43% Intern kommunikation
57% Extern kommunikation

Vad företag bör fokusera på för att höja prestationen

Att bygga en framgångsrik organisation inkluderar otaligt med aktiviteter – det finns självklart inte en gemensam lösning för alla. Vad alla företag däremot kan göra är att fokusera på de aktiviteter, som ger mest effekt på prestation.

Studierna från Harvard Business Review ger en hint om vad företag kan och bör fokusera på för att nå största möjliga prestationshöjning. Av 550 intervjuer ansåg de flesta att dessa två aktiviteter kommer att påverka företaget mest:

1. Se till att målsättningar kommuniceras och tas emot av medarbetarna

2. Se till att direkta och indirekta ledare når fram med uppdateringar och strategier

Digital signage, ett komplement till intranät för att effektivt nå ut med kommunikation

Digitala skärmar ökade visibiliteten med 70%

Digitala skärmar (digital signage) är ett bra komplement till exempelvis intranät, just därför att dessa kommunikationsverktyg upplevs annorlunda och är mer intresseväckande än e-post och andra informationsdistraktioner.

IKEA använder digitala skärmar både för sin externa kommunikation och sin interna kommunikation. Genom rörliga budskap på digitala skärmar har de därigenom lyckats öka visibiliteten av kommunikationen med ca 70 procent.

Läs mer: Företagskulturen, en större utmaning än man tidigare trott

Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.

© DSO Global AB. All rights reserved.

© DSO Global AB. All rights reserved.