Hur fungerar digitala informationstavlor?
När du använder Digitala Informationstavlor så använder du ett webbbaserat verktyg för att skapa budskapen som ska visas på dina digitala informationstavlor. FÅ MER INFORMATIONPROVA GRATISHur fungerar digitala informationstavlor?
När du använder Digitala Informationstavlor så använder du ett webbbaserat verktyg för att skapa budskapen som ska visas på dina digitala informationstavlor.
Varför använder man digitala informationstavlor?
Det hela är rätt så enkelt.
Vanligtvis bygger företag hela kommunikationen på digital kommunikation som når ut till mottagarna via mobiltelefoner eller datorer. Det innebär att mottagarna måste aktivt göra något för att ta del av informationen. Därför börjar allt fler företag använda digitala informationstavlor för att nå ut till alla på den platsen de befinner sig.
Du använder ett webbbaserat verktyg för att skapa budskapen budskap och kan bestå av bilder, filmer, text, webbsidor, dokument, nyckeltal, powerpoint, pdf-filer eller så kan du hämta information automatiskt från andra system ni använder.
Budskapen skapas i mallar (även kallat templates eller vyer) som du skapar schemalägger. I schemaläggningen kan du själv välja ordning för uppspelningen och gruppera informationstavlorna för att enkelt nå ut till enbart en viss plats.
Digitala informationstavlor kan vara i alla olika storlekar. Det kan vara tablets, tv-skärmar i stående eller liggande format i storlekar från 10″ till 94″. Det kan även vara videoväggar, stora LED-skärmar eller touchskärmar. De kan både vara inomhus eller utomhus.
Var använder man digitala informationstavlor?
Det kan användas inom ett flertal områden.
• Digial Skyltning på arbetsplatser: Nå ut med nyckeltal till personal eller besökare på arbetsplatser.
• Digital anslagstavla: Istället för en traditionell så byter man ut den mot en digial rörlig.
• Digital menytavla: Restauranger ökar försäljningen med digitala menyer.
• Informationstavla: Nå enkelt ut med information till medarbetare på arbetsplatsen.
• Vägbeskrivningar: Visa vägen för besökare på en arbetsplats eller i en galleria.
• Digitala butiksskyltar: Nå ut med erbjudanden och information till kunder.
• Digitala skyltfönster: Digitalisera dina skyltfönster och få fler besökare.
• Touchlösningar: Används både på arbetsplatser, utanför konferenser och i gallerior.
• Integrera e-handel i fysisk butik: Följ med nya handelstrender och utökad ert utbud.
• Digital trapphustavla: Minska din administration och använd digitala trapphustavlor.
• Storbild LED: Bygg stora lösningar inomhus eller utomhus och ta all uppmärksamhet.
• Utomhus skyltar: Använd inkapslade skrämar för utomshusbruk och fram utanför dina lokaler.
• Digital skyltning för skolor: Nå ut med viktig information till elever och lärare på er skola.
“Med digital skyltning (engelska: digital signage) menar man elektroniska skärmar som finns installerade på offentliga platser eller på arbetsplatser. Digital skyltning är en form av ljusreklam som används för underhållning, information och marknadsföring.
Fördelarna med digitala skyltar jämfört med traditionella skyltar är att innehållet enkelt kan bytas ut och anpassas efter miljö och publik, att man kan visa animeringar och att bildskärmarna kan vara tryckkänsliga och fungera interaktivt.
Genom att integrera till exempel köinformation från ett kösystem kan man öka den genomsnittliga tiden en kund tittar på reklamen. Exempel på sådana kombinerade system (butiks-tv och kösystem) kan man till exempel hitta på Ica.“
Vad innefattar en lösning för digitala informationstavlor?
En lösning för digitala informationstavlor består av flera delar men det här är de övergripande delarna:
Mjukvara
Ett molnbaserat verktyg (publiceringsverktyg) där man skapar, publicerar och administrerar allt plus en applikation som säkerställer uppspelningen på digitala informationstavlor.
Hårdvara
En lösning för digital skyltning innefattar mediaspelare, digitala skyltar, touchskärmar, videovägar, stora LED-skrämar, beroende på vad du har för behov.
Internetuppkoppling
Eftersom det är en IoT-lösning så behövs självklart internet men om det inte finns på platsen så kan man använda externa wifi-lösningar som en dongle.
Installation
Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digital skyltning. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare.
Templates/Budskap
Det är självklart en av de viktigaste delarna och använder man en mjukvara som inte klarar av sina behov så kan det vara det absolut dyraste.
Hur funkar webbaserade verktyget för digitala informationstavlor?
De flesta leverantörerna inom digital skyltning kallar mjukvaran för ett CMS, Content Management System.
I mjukvaran för digital skyltning så finns det några grundläggande funktioner som du inte klarar dig utan om du ska använda dig av en professionell lösning.
1. Skapa Budskap
Skapa engagerande budskap så enkelt som möjligt. Se exakt hur det kommer att se ut medan ni enkelt anpassar era egna eller våra fördefinierade mallar.
WE Publish hanterar alla olika typer av filer, filmer och dokument. Ni har även miljontals bilder och filmer i vårt bibliotek och kan uppdatera budskap automatiskt med hjälp av WE Automate. Ni kan även enkelt skapa budskap som är touchbara.
2. Publicera Budskap
Med vår smarta publicering så har ni fullständig flexibilitet.
Se alla budskap, dra in dem i spellistor, välj var/när det ska visas och förhandsgranska för att bli säker på hur det kommer se ut. Väl även själv uppdateringsintervall, allt från varje dag, minut eller i realtid.
Vill ni inte publicera direkt så kan ni även ställa in spellistorna att spelas upp baserat på triggers/event som tidpunkt, dag, vecka, väder, om någon touchar på en touchskärm eller om någon tittar på skärmen.
3. Se hur mottagarna uppfattar budskapen
WE Publish samlar in alla intryck från alla som ser på skärmarna så att ni kan förstå vad som fungerar och hur ni kan förbättra resultaten.
Se vilka mallar som ger bäst effekt, vilka budskap som är mest intressanta, vilka texter eller bilder som uppskattas mest, hur många som passerat, tittat och mycket mycket mer.
Samla in alla insikter från mottagarna automatiskt och få det presenterat i enkla grafer.
4. Förbättra era budskap baserat på fakta
Använd insikterna för att förbättra värdet, relevansen och effekten av dina budskap. Använd våra experters tips och råd om ni vill ha hjälp att bli bättre och snabbare nå era målsättningar.
Att tänka på innan du investerar
1. Sätt upp mål och syfte
Den första frågan vi ställer till alla våra kunder, och vanligtvis en av de svåraste är: Vad är är din målsättning? Vad vill du ha för resultat? När vi väl vet var vi ska så gräver vi lite djupare för att få en fullständig bild.
Om du har en tydlig idé över syftet och resurserna för att lyckas så är det enkelt att snabbt komma igång och testa. Ofta är det lättare och mer kostnadseffektivt att börja testa istället för att planera för en ultimat lösning.
Om du inte har en färdig idé eller resurserna för att göra det bra så är det bättre att ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.
2. Se till att målet är mätbart
Det finns massvis med sätt för att mäta effektiviteten av digitala informationstavlor, hur du mäter och vad du mäter beror på syftet. Är syftet att förbättra intern kommunikation så kan du enkelt använda dig av medarbetarundersökningar eller är syftet att reducera kostnader så kan du mäta skillnaden i arbetsbördan jämfört med tidigare.
Man kan även automatiskt mäta hur många som passerar den digitala informationstavlan och hur många som ser på skärmen med hjälp av kameror i mjukvaror som Wevju.
Prova och se vad Digital Skyltning kan ge er
2. Skapa engagerande rörliga budskap enkelt
3. Kommunicera träffsäkert och mätbart
4. Spara tid med rörliga templates och integrationer.
5. Wevju funkar på alla typer av skärmar
100% Integritet. Vi respekterar din integritet