Hur fungerar en digital menytavla?

Din meny är din absolut viktigaste säljkanal. Det är där du påverkar dina kunders köpbeslut och därför är det allt fler som byter ut traditionella menyer till digitala menytavlor.
FÅ MER INFORMATIONPROVA EN DIGITAL MENYTAVLA

Hur fungerar en digital menytavla?

Din meny är din absolut viktigaste säljkanal. Det är där du påverkar dina kunders köpbeslut och därför är det allt fler som byter ut traditionella menyer till digitala menytavlor.

Av Wevju

Styr köpbeslut, öka försäljningen och förbättra upplevelsen med digitala menytavlor

Traditionella menyer tar tid att uppdatera, det kan vara komplicerat, ta tid och vara dyrt att lägga till och ta bort rätter. Problem som påverkar förmågan att förbättra, testa effektivisera dina menyer.

Med en digital menytavla blir det enkelt, flexibelt, sparar dig tid och ger dina kunder en bättre upplevlese. De används vanligtvis i skyltfönster, på väggen, ute på gatan eller vid varje bord för självbetjäning.

Allt styrs via en molnbaserad mjukvara för digitala menyer som Wevju.

Exempel på var digitala menytavlor används

Digitala menytavlor används idag på flertalet olika platser kan vara digitala skyltar på skärmar från 10″ till 94″, videoväggar, touchskärmar, skyltfönsterskärmar och mycket mer. Idag finns det verkligen få begränsningar.

• På väggen: Som en ersättare till de traditionella menyerna.
• I skyltfönstret: Nå fram till förbipasserande och få fler personer att komma in.
• Självbetjäning vid varje bord: Effektivisera beställningen och låt era gäster själv lägga beställningar.
• Digital gatupratare: Inspirera och engagera alla som passerar utanför.
• Vid entrén: För att ta emot gästerna och som ersättare till den klassiska pulpeten.

Hur digitala menytavlor används

Cafékedjan Costa Fresco använder digitala menytavlor för att göra det lättare för gästerna att handla.

Costa Fresco inspirerar gästerna med digitala menytavlor

Costa Fresco är en cafékedja som har investerat i digitala menytavlor. Deras fokus ligger på att både göra det lättare för kunderna att ta köpbeslut samt inspirera kunderna att prova nya produkter med erbjudanden och smakrika bilder. Hela menyn är levande under dagen och förändras baserat på dag, tid och säsong.

Hur gör man detta?
Med en modern och stabil mjukvara så kan du enkelt styra var skärm för sig men även styra över alla tre skärmar samtidigt. Eftersom det är en menyskärm så är det extremt viktigt att du använder dig av en stabil plattform, annars så finns risken för att de går ner, blir vit eller hackar vilket kan påverka din verksamhet otroligt mycket.

Allt som behöver göras för att skapa en liknande lösning är tre skärmar, väggfäste och en tydlig design. Därefter så kan du enkelt uppdatera och förändra budskapen kontinuerligt.

Gästerna beställer själv maten direkt från borden och personalen fokuserar på en bra service.

I Malaysia är borden digitala menytavlor

Restauranger börjar bli allt mer digital och gästerna vill ha en större upplevlese i deras restaurangbesök så varför inte låta kunderna själva beställa maten direkt på bordet? Gästerna blir placerade, lägger själv beställningar och personalen fokuserar på att ge så bra service som möjligt. Liknande lösningar går även att skapa med mindre touchskärmar som placeras vid varje bord.

Hur gör man detta?
Digitala menytavlor är ingen vanlig touchlösning, det är speciella applikationer som kan hantera den utsatta miljön som de verkar i. Du vill som gäst ha en smidigt och bra upplevelse vilket innebär att det inte kan vara en vanlig webb-applikation med risken för laddningstider.

Ett bra alternativ är en digital meny vid varje bord i form av en tablet. Det kan erbjuda samma fördelar för verksamheten och friheten för gästerna.

McDonalds flaggskeppsbutik på Champs Elysees är ett digitalt föredömme för moderna restauranger.

McDonalds förbättrar omsättning och verksamheten

Innan McDonalds investerade i digitala menytavlor så använde de traditionella menyer. De traditionella innebar att personalen fick lägga ner tid på att uppdatera menyn under dagen.

Numera har många McDonalds restauranger digitala menytavlor bakom kassan, på väggarna och i deras drive-in. De har även börjat ta in självhjälpsstationer där gästerna kan lägga sin egna beställningen. När McDonalds däremot slår i deras flagship-butiker så är de helt digitala. Förutom de vanliga platserna så har de även digitala skärmar i taken och väggarna för att skapa en modern och inspirerande miljö.

Hur gör man detta?
McDonalds lösningar är inte allt för komplicerade att ta fram, beroende på vad man har för kravbild för det grafiska. McDonalds arbetar mycket med film och visualiseringar vilket i längden blir kostsamt beroende på hur ofta det skap uppdateras. Självhjälpsstationerna kan vara utmanade för vissa bolag beroende på vad de använder för interna system och hur digital man är i dagsläget. Resterande delar av lösningen är snygga standardlösingar för digitala menytavlor.

Revolver Café använder en annan typ av skärm för att snyggt presentera deras meny digitalt.

Revolver Café integrerar skärmen i deras miljö

Det finns massvis med olika typer av skärmar för restauranger och caféer för att skapa unika och inspirerande miljöer för gäster. Några som verkligen tagit till sig tekniken är Revolver Café som använder en annan typ av skärm som är semi-transparent. Detta innebär att skärmen flyter i deras miljö på ett bättre sätt och lyfter fram tegelväggen bakom.

Hur gör man detta?
Det finns massvis med olika typer av skärmar och lanseras nya typer varje vecka. Många skärmar kommer aldrig till Sverige och Europa utan säljs mest i Asien. När det gäller transparenta skärmar så finns det även helt transparenta skärmar från LG och Samsung.

Starbucks intererar digitala skyltar som visar kampanjer i deras inredning.

Starbucks skapar unika visuella upplevleser

Starbucks har länge använt digitala menytavlor i deras caféer och är känd för deras spännande och inspirerande mijöer. De använder skärmar både för att skapa stämning men även för att inspirera gästerna att prova nya saker och självhjälpsstationer. Deras integration av videoväggen i hyllplanen skapar en inspirerande känsla i deras café.

Hur gör man detta?
Storheten i Starbucks lösningar är att de är perfekt integrerade i butiksmiljöerna vilket kräver en planering inför konceptet. Vanligast är att man samarbetar med de som skapar konceptet och går igenom specifikationerna för skärmarna.

Att tänka på innan du investerar

1. Sätt upp mål och syfte

Den första frågan vi ställer till alla våra kunder, och vanligtvis en av de svåraste är: Vad är är din målsättning? Vad vill du ha för resultat? När vi väl vet var vi ska så gräver vi lite djupare för att få en fullständig bild.

Om du har en tydlig idé över syftet och resurserna för att lyckas så är det enkelt att snabbt komma igång och testa. Ofta är det lättare och mer kostnadseffektivt att börja testa istället för att planera för en ultimat lösning.

Om du inte har en färdig idé eller resurserna för att göra det bra så är det bättre att ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.

2. Se till att målet är mätbart

Om du då har en god tanke om varför Så du har kanske en tanke om att investera i digital skyltning. De goda nyheterna är att kostnaden för hårdvaror och installation har minskat kraftigt de senaste åren.

Det är därför enkelt att räkna ut dentotala kostnaden, att räkna ut ROI är däremot lite svårare beroende på vilken leverantör du väljer att använda dig av. Vi arbetar med mätinstrument Digital Signage Index och Wevju Sense för att lättare ge dig ROI.

Genom att börja fundera över syftet så blir det lättare att komma fram till vilka typer av budskap som du bör använda dig av.

Vad innefattar en lösning för digitala menytavlor?

En lösning för digitala menytavlor består av:

Mjukvara
En molnbaserad tjänst där du loggar in och styr och hanterar allt om dina digitala menytavlor. Där skapar du menyer i templates, publicerar och uppdaterar maträtter och kampanjer, schemalägger, kontrollerar och ser vilket effekt du får.

Hårdvara
Hårdvara för digitala menytavlor är mediaspelare som är kopplad till dina menyer, skärmar från 10″-94″, touchskärmar, videoväggar, skyltfönsterskärmar eller stora LED-skrämar. Det beror på vad du har för behov.

Internetuppkoppling
Självklart så behövs internet men om det inte finns på platsen så kan man använda externa wifi-lösningar som en dongle. Eftersom internet inte alltid är topp så är det viktigt att verkligen ha en stabil mjukvara på spelare.

Installation
Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digitala menytavlor och digital skyltning. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare.

Templates/Budskap
Snygga rörliga menyer är själklart en av de viktigaste delarna. Lika viktigt som att designen är optimerad för att få bästa möjliga effekt så är det viktigt att det är enkelt att uppdatera. Använder man en mjukvara som inte klarar av vad man behöver så är det en mycket stor risk.

Mätning av träffsäkerhet
Bra investeringar inom kommunikation innebär att du enkelt ska kunna se resultatet och träffsäkerheten så att du kan bättra dina resultat. Därför mäter man träffsäkerheten mot sin målgrupp och förbättrar sina digitala menytavlor.

Vad ger en mjukvara för digitala menyer?

De flesta leverantörerna inom digital skyltning kallar mjukvaran för ett CMS, Content Management System.

I mjukvaran för digitala menytavlor så finns det några grundläggande funktioner som du inte klarar dig utan om du ska använda dig av en professionell lösning. 

1. Hantera alla dina mäträtter och kampanjer på en plats

En flexibelt och bra mediebiliotek är ytterst viktigt för att enkelt kunna uppdatera och hantera dina menyer. Det bör vara flexibelt nog för att hantera stor mängder i mappar och det bör kunna klara av alla olika typer av dokument. Det bör minst klara av PDF-filer, .png, .mp4, .mov, html och webbmaterial.

Har du inte nog med bra stöd för detta, beroende på din målsättning, så kommer det att öka arbetsbördan otroligt mycket vilket minskar din ROI och lust att uppdatera menyerna.

2. Skapa snygga rörliga och engagerande menyer enkelt

Man kan kalla det olika saker, vissa kallar det för templates och andra för vyer.Hur enkelt, flexibelt och användarvänligt templatebyggaren är kan vara bland de viktigaste funktionerna i hela mjukvaran. Du bör enkelt kunna redigera, uppdatera informationen och du bör kunna se exakt hur det sedan kommer att se ut. Oavsett vilken typ av skärm du har.

Du vill inte skapa menyer utan att se exakt resultat.

Vissa mjukvaror kräver programmering för att skapa budskapen vilket innebär att du inte kan uppdatera din lösning för digital skyltning själv. Det ökar självklart den totala kostnaden. Andra system är extremt komplicerade, vilket även det ökar kostnaden.

3. Välj vad som ska visas och när det ska visas

När du skapat menyerna så vill du enkelt kunna styra när och hur det ska visas. I vilken ordning, under vilka tider, dagar eller sekunder. Allt det och mycket mer gör du i schemaläggningen. Du vill enkelt kunna se alla menyer och budskap du skapat och dra in dem i spellistor.

I moderna mjukvaror som Wevju så är detta mycket enkelt, du kan även individuellt per budskap styra mycket detaljerad information och gruppera spelare för specifika typer av menyer, områden, länder m.m.

4. Se och vara säker på att det aldrig blir några problem

Har du någonsin testat att streama en film på internet och kännt av att det hackar eller stundvis blir låg kvalité? Då kanske du förstår utmaningarna för våra utvecklare.

Mjukvaran på mediaspelarna måste kunna spela upp stora filer med hög kvalité och oftast dålig uppkoppling. Den nyttjar mediaspelarens CPU och GPU för att spela upp mediafiler och information.

Mer avancerade lösningar för digital skyltning som Wevju sparar all information på mediaspelarens interna hårddisk för att säkerställa att de digitala skyltarna alltid visar information oavsett internetkvalité. Mediaspelaren klarar av alla olika typer av mediaformat genom codecs, som dekodar alla mediafilerna som bilder, filmer, webbsidor m.m och presenterar det på digitala skyltar.

Några av Wevjus mer avancerade funktioner är:

• “Proof of play”: Rapporterar vad som visas på spelaren.
• Bakgrundsnedladdning: All media och all data lagras på spelaren så att det aldrig hackar eller blir vitt.
• Minnestömning:
Vid valfri tidpunkt så tömmer vi spelarens cache utan att det stör uppspelning.
• Status och hälsa: Rapportering av hälsa och status för mediaspelarna.
• Alarm: 
Stoppa vad som spelas för att t.ex. visa viktig information, brandlarm osv.
Synka Videoväggar: för att skapa stora spektakulära upplevleser.

5. Mät resultatet för dina menyer

Självklart så vill man veta om det man lägger tid på ger en effekt och hur man kan göra för att öka resultaten. Med mer moderna lösningar så blir det mycket lättare att mäta effektiviteten. Det går att göra på olika sätt.

1. Automatiskt med en sensor som mäter intresset som Wevju Sense. Den data rapporteras sedan in till Wevju Analytics där du enkelt kan se resultaten.

2. Med Digital Signage Index där man mäter din effekt jämfört mot ett branschindex.

5. Hantera användare och rättigheter

Beroende på hur många restauranger eller caféer du har och hur många menyer du har så kan det vara effektivt att fördela ansvaret till lokalt ansvariga. I moderna mjukvaror så kan du enkelt skapa hur många användare du vill och ge dem rättigheter.

Fördelningen av rättigheter kan vara att få publicera, hantera grafik eller hantera spelare/menyer. Rättigheter kan även vara en fördelning av vissa specifika menyer inom ett land, en stad, ett område, en viss restaurang/café eller kanske t.om. en specifik meny.

Har du olika typer av menyer som för kampanjer så kanske det är en viss ansvarig som enbart får hantera de digitala menytavlorna.

Interaktiva digitala menyer

Allt fler börjar använda interaktiva digitala menyer där kunderna själv beställer vad de är intresserad av. Det kan vara små snygga tablet som finns vid varje bord. Detta är något som börjar bli allt mer populärt just eftersom det minskar arbetsbördan och ger kunderna själva kontrollen att beställa när och vad de önskar.

Många som testat upplever att de både ökar servicen, speciellt när det är mycket att göra, men även ökat omsättningen och fått kunder att testa nya maträtter. Även ökat merförsäljningen.

I moderna och mer avancerade lösningar som Wevju så är det enkelt att hantera.

Kampanjer som uppdaterar sig själv beroende på t.ex. väderleken

Det kan vara svårt att hantera allt och samtidigt vara säker på att du träffar behovet hos dina gäster rätt. Just därför kan det vara effektivt att i förhand planera kampanjer som anpassar sig beroende på t.ex. väderleken.

Att visa erbjudanden för glass när det är sol eller överstiger 15 grader utomhus kan vara otroligt effektivt. Vi har redan de flesta plattformarna integrerade och med  Wevju’s integrationer så kan du låta regler styra kommunikationen. Det kallas även för IFTTT (If this then that).

Vill du veta mer om digitala menyer?

060 55 25 00

Vid support, frågor och funderingar.

Support

Ring eller maila till support@wevju.se

Storgatan 73F

852 30
Sundsvall

© Wevju. All rights reserved.