Hur fungerar en digital menytavla?

Din meny är din absolut viktigaste säljkanal. Det är där du påverkar dina kunders köpbeslut och därför är det allt fler som byter ut traditionella menyer till digitala menytavlor.
FÅ MER INFORMATIONPROVA EN DIGITAL MENYTAVLA

Hur fungerar en digital menytavla?

Din meny är din absolut viktigaste säljkanal. Det är där du påverkar dina kunders köpbeslut och därför är det allt fler som byter ut traditionella menyer till digitala menytavlor.

Av Wevju

Traditionella menyer tar tid att uppdatera, det kan vara komplicerat, ta tid och vara dyrt att lägga till och ta bort rätter. Problem som påverkar förmågan att förbättra, testa effektivisera dina menyer. Med digitala menyer så kan du styra köpbesluten, öka försäljningen och förbättra upplevelsen. Därför använder allt fler digitala skärmar till deras menyer.

Med en digital menytavla blir det enkelt, flexibelt, sparar dig tid och ger dina kunder en bättre upplevlese. De används vanligtvis i skyltfönster, på väggen, ute på gatan eller vid varje bord för självbetjäning.

Allt styrs via en molnbaserad mjukvara för digitala menyer som WE Publish.

Exempel på var digitala menytavlor används

Digitala menytavlor används idag på flertalet olika platser kan vara digitala skyltar på skärmar från 10″ till 94″, videoväggar, touchskärmar, skyltfönsterskärmar och mycket mer. Idag finns det verkligen få begränsningar.

• På väggen: Som en ersättare till de traditionella menyerna.
• I skyltfönstret: Nå fram till förbipasserande och få fler personer att komma in.
• Självbetjäning vid varje bord: Låt era gäster själv lägga beställningar.
• Digital gatupratare: Inspirera och engagera alla som passerar utanför.
• Vid entrén: För att ta emot gästerna och som ersättare till den klassiska pulpeten.

Hur digitala menytavlor används

Cafékedjan Costa Fresco använder digitala menytavlor för att göra det lättare för gästerna att handla.

Costa Fresco inspirerar gästerna med digitala menytavlor

Costa Fresco är en cafékedja som har investerat i digitala menytavlor. Deras fokus ligger på att både göra det lättare för kunderna att ta köpbeslut samt inspirera kunderna att prova nya produkter med erbjudanden och smakrika bilder. Hela menyn är levande under dagen och förändras baserat på dag, tid och säsong.

Hur gör man detta?

Med en modern och stabil mjukvara så kan du enkelt styra var skärm för sig men även styra över alla tre skärmar samtidigt. Eftersom det är en menyskärm så är det extremt viktigt att du använder dig av en stabil plattform, annars så finns risken för att de går ner, blir vit eller hackar vilket kan påverka din verksamhet otroligt mycket. Allt som behöver göras för att skapa en liknande lösning är tre skärmar, väggfäste och en tydlig design. Därefter så kan du enkelt uppdatera och förändra budskapen kontinuerligt.

Gästerna beställer själv maten direkt från borden och personalen fokuserar på en bra service.

I Malaysia är borden digitala menytavlor

Restauranger börjar bli allt mer digital och gästerna vill ha en större upplevlese i deras restaurangbesök så varför inte låta kunderna själva beställa maten direkt på bordet? Gästerna blir placerade, lägger själv beställningar och personalen fokuserar på att ge så bra service som möjligt. Liknande lösningar går även att skapa med mindre touchskärmar som placeras vid varje bord.

Hur gör man detta?

Digitala menytavlor är ingen vanlig touchlösning, det är speciella applikationer som kan hantera den utsatta miljön som de verkar i. Du vill som gäst ha en smidigt och bra upplevelse vilket innebär att det inte kan vara en vanlig webb-applikation med risken för laddningstider. Ett bra alternativ är en digital meny vid varje bord i form av en tablet. Det kan erbjuda samma fördelar för verksamheten och friheten för gästerna.

McDonalds flaggskeppsbutik på Champs Elysees är ett digitalt föredömme för moderna restauranger.

McDonalds förbättrar omsättningen och verksamheten

Innan McDonalds investerade i digitala menytavlor så använde de traditionella menyer. De traditionella innebar att personalen fick lägga ner tid på att uppdatera menyn under dagen. Numera har många McDonalds restauranger digitala menytavlor bakom kassan, på väggarna och i deras drive-in.

De har även börjat ta in självhjälpsstationer där gästerna kan lägga sin egna beställningen. När McDonalds däremot slår i deras flagship-butiker så är de helt digitala. Förutom de vanliga platserna så har de även digitala skärmar i taken och väggarna för att skapa en modern och inspirerande miljö.

Hur gör man detta?

McDonalds lösningar är inte allt för komplicerade att ta fram, beroende på vad man har för kravbild för det grafiska. McDonalds arbetar mycket med film och visualiseringar vilket i längden blir kostsamt beroende på hur ofta det skap uppdateras. Självhjälpsstationerna kan vara utmanade för vissa bolag beroende på vad de använder för interna system och hur digital man är i dagsläget. Resterande delar av lösningen är snygga standardlösingar för digitala menytavlor.

Revolver Café använder en annan typ av skärm för att snyggt presentera deras meny digitalt.

Revolver Café integrerar skärmen i deras miljö

Det finns massvis med olika typer av skärmar för restauranger och caféer för att skapa unika och inspirerande miljöer för gäster. Några som verkligen tagit till sig tekniken är Revolver Café som använder en annan typ av skärm som är semi-transparent. Detta innebär att skärmen flyter i deras miljö på ett bättre sätt och lyfter fram tegelväggen bakom.

Hur gör man detta?

Det finns massvis med olika typer av skärmar och lanseras nya typer varje vecka. Många skärmar kommer aldrig till Sverige och Europa utan säljs mest i Asien. När det gäller transparenta skärmar så finns det även helt transparenta skärmar från LG och Samsung.

Starbucks intererar digitala skyltar som visar kampanjer i deras inredning.

Starbucks skapar unika visuella upplevelser

Starbucks har länge använt digitala menytavlor i deras caféer och är känd för deras spännande och inspirerande mijöer. De använder skärmar både för att skapa stämning men även för att inspirera gästerna att prova nya saker och självhjälpsstationer. Deras integration av videoväggen i hyllplanen skapar en inspirerande känsla i deras café.

Hur gör man detta?

Storheten i Starbucks lösningar är att de är perfekt integrerade i butiksmiljöerna vilket kräver en planering inför konceptet. Vanligast är att man samarbetar med de som skapar konceptet och går igenom specifikationerna för skärmarna.

Vad består en lösning för digitala menytavlor av?

En lösning för digitala menytavlor består av:

En professionell mjukvara

Ett molnbaserat verktyg (publiceringsverktyg) där man skapar, schemalägger och publicerar budskap på dina digitala skyltar i butiken.

Eftersom det är här du kommer att lägga ner mest tid så är användarvänligheten avgörande för hur bra investeringen kommer att vara. Testa därför flertalet lösningar innan du väljer din leverantör.

Digitala skärmar och spelare

Generellt sett så innehåller alla lösningar helt enkelt mediaspelare och digitala skyltar.

Det finns däremot även lösningar med inbyggda mediaspelare vilket däremot binder dig till en viss typ av skärm. Det gör det svårare att sedan byta skärm.

Det finns även en mängd olika typer av skärmar att använda dig av. Allt från vanliga digitala skyltar i olika storlekar, touchskärmar, videovägar, stora LED-skrämar, beroende på vad du har för behov. En bra leverantör klarar av alla dina behov.

Installation

Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digital skyltning. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare. 

Behöver jag en mjukvara för digitala menyer?

Den ärliga åsikten är att det beror på.

Tänker du inte byta budskap så ofta på dina digitala menyer, är budskapen helt oberoende av tidpunkt på dagen och du har gott om tid på att uppdatera budskapen så behöver du inte använda en professionell mjukvara. Då kan du använda dig av ett USB-minne.

Om du däremot känner att du vill få ut mer av din lösning så bör du använda dig av en professionell lösning. 

I vår mjukvara WE Publish så täcker vi alla dina behov och vårt fokus har alltid varit stabilitet och användarvänlighet.

1. Skapa snygga och engagerande menyer enkelt

Skapa engagerande budskap så enkelt som möjligt.

Se exakt hur det kommer att se ut medan ni enkelt anpassar era egna eller våra fördefinierade mallar. WE Publish hanterar alla olika typer av filer, filmer och dokument. Ni har även miljontals bilder och filmer i vårt bibliotek och kan uppdatera budskap automatiskt med hjälp av WE Automate. Ni kan även enkelt skapa budskap som är touchbara.

2. Publicera era matsätter och kampanjer på en plats

Med vår smarta publicering så har ni fullständig flexibilitet.

Se alla budskap, dra in dem i spellistor, välj var/när det ska visas och förhandsgranska för att bli säker på hur det kommer se ut. Väl även själv uppdateringsintervall, allt från varje dag, minut eller i realtid.

Vill ni inte publicera direkt så kan ni även ställa in spellistorna att spelas upp baserat på triggers/event som tidpunkt, dag, vecka, väder, om någon touchar på en touchskärm eller om någon tittar på skärmen.

3. Se hur mottagarna uppfattar budskapen

WE Publish samlar in alla intryck från alla som ser på skärmarna så att ni kan förstå vad som fungerar och hur ni kan förbättra resultaten.

Se vilka mallar som ger bäst effekt, vilka budskap som är mest intressanta, vilka texter eller bilder som uppskattas mest, hur många som passerat, tittat och mycket mycket mer.

Samla in alla insikter från mottagarna automatiskt och få det presenterat i enkla grafer.

4. Förbättra era budskap baserat på fakta

Använd insikterna för att förbättra värdet, relevansen och effekten av dina budskap.

Använd våra experters tips och råd om ni vill ha hjälp att bli bättre och snabbare nå era målsättningar.

Interaktiva digitala menyer

Allt fler börjar använda interaktiva digitala menyer där kunderna själv beställer vad de är intresserad av. Det kan vara små snygga tablet som finns vid varje bord. Detta är något som börjar bli allt mer populärt just eftersom det minskar arbetsbördan och ger kunderna själva kontrollen att beställa när och vad de önskar.

Många som testat upplever att de både ökar servicen, speciellt när det är mycket att göra, men även ökat omsättningen och fått kunder att testa nya maträtter. Även ökat merförsäljningen.

I moderna och mer avancerade lösningar som WE Publish så är det enkelt att hantera.

Att tänka på innan du investerar i digitala menytavlor

1. Sätt upp mål och syfte

Den första frågan vi ställer till alla våra kunder, och vanligtvis en av de svåraste är: Vad är är din målsättning? Vad vill du ha för resultat? När vi väl vet var vi ska så gräver vi lite djupare för att få en fullständig bild.

Om du har en tydlig idé över syftet och resurserna för att lyckas så är det enkelt att snabbt komma igång och testa. Ofta är det lättare och mer kostnadseffektivt att börja testa istället för att planera för en ultimat lösning.

Om du inte har en färdig idé eller resurserna för att göra det bra så är det bättre att ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.

2. Se till att målet är mätbart

Om du då har en god tanke om varför Så du har kanske en tanke om att investera i digital skyltning. De goda nyheterna är att kostnaden för hårdvaror och installation har minskat kraftigt de senaste åren.

Det är därför enkelt att räkna ut dentotala kostnaden, att räkna ut ROI är däremot lite svårare beroende på vilken leverantör du väljer att använda dig av. Vi arbetar med mätinstrument Digital Signage Index och Wevju Sense för att lättare ge dig ROI.

Genom att börja fundera över syftet så blir det lättare att komma fram till vilka typer av budskap som du bör använda dig av.

Dela artikel

Dela denna artikel med dina vänner.