Varför är digital signage viktigt?
Av Wevju
För att svara på det så behöver vi börja med bakgrunden till digital signage. Starten för branschen var digitala skyltar som sattes upp på arbetsplatser. Under 60- och 70-talet var användes digital skyltning främst hos stora organisationer för att informera och utbilda medarbetare, visa information till ledningsmöten eller bara skicka ut nyheter. Organisationerna som började med digital skyltning hade medarbetare utspridda i flera städer och länder vilket ledde till stora utmaningar för att nå fram med ett budskap. Under 80-talet så fanns det företag postade videokassetter till alla deras arbetsplatser. Paket skickas till alla deras arbetsplatser och butiker så att deras anställda kunde se företagets nyheter. Det fanns till och med dedikerade platser eller rum där anställda kunde samlas och se nyheterna. De här videokassetterna var viktiga för att nå ut med relevant information oavsett var deras anställda befann sig. Utvecklingen tog den här kommunikationen från videokassetter till CD-skivor, DVD-skivor och till slut internet. Användningen av digitala skyltning för organisationskommunikation drevs av tekniska framsteg och låga instegskostnader. På många sätt så var denna användning föregångaren till digital signage-branschen som idag omsätter över $15 miljarder. Nu däremot är digital signage en viktigt kommunikationskanal för många fler syften än bara internkommunikation. • Precis som digital skyltning är effektivt på arbetsplatser för att informera och motivera medarbetare så kan du även visa nyheter, väder, resultat, nyckeltal, visa vägen, boka konferensrum med mera. • Digital signage används på arbetsplatser, i kommuner, butiker, restauranger, hotell, receptioner, sjukhus, väntrum, gym, arenor, biografer och många fler platser • Digital skyltning är idealt för att publicera information till stora grupper av människor, både i privata och publika sammanhang. • Organisationer använder digital signage för att informera, motivera och utbilda medarbetare. Samtidigt så kan det även användas för att nå fram med dina budskap i försäljningssammanhang eller för att stärka varumärket. • Digital signage är bra för att nå fram till målgruppen där de befinner sig eller att nyttja väntetid mer produktivt. • Med moderna digital signage system så kan du även nå dina specifika målgrupper. Både när det gäller demografi, geografi och psykografi. Organisationer världen över har byggt branchen på deras efterfrågan på bättre internkommunikation. Numera kan vem som helst sätta upp skärmar för att nå fram med riktade budskap mot deras målgrupp.

Vanliga användningsområden för digital skyltning

Utbildning

Digital signage kan göra mer än att bara publicera generiska budskap. Ett bra exempel är digital skyltning som är installerade på skolor och universitet. Där används de både för att nå ut med bråskande meddelanden och varningsmeddelanden för att evakuera lokalerna. Sånna budskap kan aktiveras manuellt eller automatiskt om mjukvaran är kopplad till skolans säkerhetssystem. Möjligheten att växla mellan det vanliga innehållet och akut information är en av de viktigaste fördelarna med digital skyltning till skillnad från andra kommunikationskanaler.

Butiker och detaljhandeln

Butiksägare är väl medveten om vikten att kommunicera relevant information till deras besökare. Genom att anpassa butikens erbjudanden och priser i realtid så kan de öka försäljningen och stärka resultatet. Detta är något som blivit allt mer viktigt för detaljhandeln iom digitaliseringen. Nu tävlar de inte bara mot andra butiker i sin stad utan mot hela världen. Kunden har numera all makt att handla var som helst och kan enket ta sin mobil och konkurrensutsätta butikens erbjudanden. Digital signage kan erbjuda butiken en viktigt fördel. Möjligheten att göra omedelbara prisjusteringar kan vara en extremt lönsam strategi mot konkurrens. Men det är inte allt. Digitala skärmar kan integreras till betalstationer, de kan erbjuda bättre service där kunder enkelt kan se ett totalt utbud, de kan automatiskt ändras baserat på lokalt väder och de kan även förändras baserat på vem/vilken målgrupp som tittar på skärmen. Digital skyltning kan även hjälpa kunden att göra bättre köpbeslut genom att lyfta relevant information om produkten de är intresserad av. Det är något som kan vara användbart för t.ex. tekniska produkter som kräver att kunden är har en djupare förståelse. Om du ska sälja en diskmaskin eller kläder t.ex. så ka digital skyltning fungera som en tyst säljare som ger kunden information tills säljaren tar över. Detaljhandeln är verkligen en del som förstått värdet av digital skyltning, numera är det mer eller mindre en standard för de flesta.

Statliga kontor och banker

Digitala skärmar kan spela en viktig roll i där personer väntar. Skärmarna kan visa viktig information, underhålla eller berätta var de ska gå. Väntetider är något som är vanligt på statliga kontor, bilhallar, banker, sjukhus, receptioner eller andra liknande miljöer. Det handlar om att ge besökare en mer trivsam upplevelse genom att minska den upplevda väntetiden. Att använda digital skyltning kan även vara användbart för att visa vägen för besökare eller vilken kassör som är tilgänglig. Informationen kan samtidigt mixas med underhållande information.

Vägbeskrivning

Det här är en starkt växande trend inom digital signage. Lösningar för vägbeskrivning ger dig möjligheten att kombinera flera olika typer av information på touch displays med syftet att hjälpa besökare hitta rätt. Det finns massvis av olika användningsområden för liknande lösningar. Inom utbilnding för att hjälpa studenter att hitta rätt. För företag och industrier, banker och statliga kontor, museum, butiker, gallerior, arenor, biografer, mässor mfl. Vägbeskrivning kan vara så enkelt som att visa en karta med några olika val till en fullt interaktiv 3D-karta. Mer avancerade lösningar ger även besökaren instruktioner som de kan få in i telefonen. För mer avancerade lösningar så kan man använda t.ex. QR koder eller sensorer som iBeacons.
Digital skärm för intern information på en arbetplats av Wevju

Vad är det som gör digital sigange så effektivt?

Det finns några specifika delar som är grunden till varför digital skyltning är så pass populärt och användbart. • Digital signage når fram med rätt information, till rätt plats vid rätt tillfälle. En rätt planerad digital signage system ger åskådaren relevant information. På en arena så nås du troligtvis av information om var du ska sätta dig. Samtidigt så får du troligtvis även relevant reklam för eventet som du besöker och du kanske även får information om var du kan handla lite snacks inför showen. Om någon sker så kommer de att visa varningsmeddelanden för att tömma lokalerna. • Budskapet på digitala skärmar behöver såklart vara relevant. Just därför så finns det tekniker för att ta reda på vem som kollar på skärmen. Hypermoderna lösningar känner inte bara igen humör och demografi utan öven köpbeteenden, personligheter m.m. När rätt målgrupp tittar på skärmen så växas budskapet mot ett budskap som resonerar bättre mot dem för att på så vis öka engagemanget. Dessa tekniker är bevisad att bl.a. öka försäljningen i butiker. • Digitala skyltning kan kopplas samman med sensorer för att automatiskt visa budskap när någon passerar eller beroende på hur långt ifrån de passerar. Dessa lösningar fungerar även åt andra hållet för att t.ex. tända en lampa vid touch eller varför inte spela ett ljud. På så vis så blir din digital signage en interaktiv upplevelse som engagerar besökarna. Det är kan leda till en ökad varumärkeskänndedom och få dem att uppleva ditt varumärke på nya nivåer. Digital skyltning är en kanal som har blivit allt mer bekant för de flesta. Både kunder och medarbetare är van att använda digitala skärmar och van att se digital skyltning. Vilket till slut kommer leda till mer relevanta upplevleser för alla.
“Marknaden för digital signage väntas växa från $15 miljarder dollar till över $24 miljarder dollar till 2020.”
Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.

Relevanta artiklar för dig
Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet

Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet

  Digital skyltning (digital signage) är det snabbast ökande kommunikationsmediet i världen. Det är ett effektivt tillvägagångssätt som fångar uppmärksamheten i högre grad än traditionell skyltning. Detta tillämpade två thailändska studenter från Miami Ad School i...

Dela artikel

Dela denna artikel med dina vänner.